katartik

Kiss Miklós: A designer aki új színt ad Budapestnek

2013. december 01. - ruttnerkata

Kiss Miklós designer, art director és képzőművész. Céltudatos, tele van energiával, saját magát és a projekteket amelyekben dolgozik aprólékos munkával építi, maximalista, tehetséges. Évek óta tervez és a kreativitás na meg a belefektetett energia az elmúlt években abszolút megtérülni látszik. A 32 éves designert egymás után kérik fel Budapest legmenőbb helyeinek tulajdonosai, hogy tervezze meg azt a külcsínt, amely nyilván nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a vendégeket odavonzzák és kialakuljon a szerelem első látásra. Lassan nem nagyon van hely a belvárosban, ahol ne látnánk egy-egy falon, étlapon, szórólapon gondolatainak eredményeit. Projektekre épülő munkái mellett őrültnek tűnő ötleteinek is hagy helyet az életében. Miklós arany csótányokat csempész a világ legkülönbözőbb múzeumaiba, olyanokba mint a Louvre, vagy a British Museum, ami elég erőteljesen hozzájárul saját brandjének építéséhez. A menő clubbok és a csótányos akció mellett, a többi közt világmárkáknak, weboldalaknak, magazinoknak, magyar bormárkáknak is folyamatosan formálja az arculatát. Célja, hogy alkotásait minél többen lássák és ismerjék, 10-20 éven belül pedig el akarja érni, hogy világmárkává váljon egy olyan brand, amit ő tervezett. Interjú. 

1016914_10200872217141336_1605535330_n.jpgKiss Miklós

Kezdjük azzal, hogy jelenleg milyen projekteken dolgozol, hiszen rólad tényleg elmondható, hogy több lábon állsz és számos területről téged keresnek meg azzal, hogy add a kreativitásod egy-egy újonnan nyíló étteremhez, clubhoz, hogy tervezz boroscímkét, vagy weblapot... 

Nagyon sok dologban vagyok benne. Most fejezem be egy újonnan nyíló budapesti pub a DOB3 arculatát. Dolgozom egy komplexumon amiben több gasztró, egy klub, egy szórakozóhely és egyebek kapnak helyet, amiknek egyenként is felelős vagyok az arculatáért. Belekezdtem két másik szórakozóhely arculatába is. Dolgozom az idei Ajándék Terminál anyagain, folytatom a Pastor borok designjának tervezését, dolgozom egy palackozott prémium kategóriás víz designján, a Design Terminál megújuló épületének signage designján, 4 új képzőművészeti projekten, és más kisebb arculatokon, és csomagolásokon.

1012735_638900769496229_106669118_n.jpgDOB3 

Cover_Hand1.jpgLACK magazin design - ez nem egy táska, hanem tényleg egy magazin 

NationalTheatreb1.jpgIDENTITY FOR HUNGARY Projekt

Ha valaki megkeres téged mire számítson, milyen vagy munka közben?  

Általában szeretem élvezni a munkát és ezért a legjobban próbálom beleélni magamat. És nem megúszni akarom hanem megoldani, ami azzal jár, hogy sokszor sokkal többet dolgozom valamin ami látszólag kevesebbet ér. És a legfontosabb számomra a koncepció, ami átfogó szokott lenni. Éppen ezért beleszólok minden olyan dologba ami a vizualitás érintheti. Nagyon céltudatos vagyok, tele energiával és ötletekkel. A jövőmet szeretem előre megtervezni. Az alkotásaimmal nemcsak a saját ízlésvilágomat próbálom megmutatni az embereknek, hanem szerintem a kortárs irányvonalakat is megismertetem velük. Szeretem a kihívásokat, szeretek egy tárgyat vagy egy helyet egyedivé tenni, megkülönbözteti az elődjeitől vagy a többi hasonló témában készültektől.

Az, hogy Londonban is éltél és sokat utazol, az ad plusz inspirációkat ahhoz, hogy hogyan is alkoss? 

Alapvetően nyitott vagyok az új dolgokra, és kellőképpen liberálisnak illetve befogadóképesnek tartom magamat. Ez annak is köszönhető, hogy szeretek utazni, tanulni, kutatni, ízlelni, érezni, látni, szagolni. Minden dolog amit felfedezek hatással van a munkáimra, gondolkodásomra. Aszerint dolgozom amit egy adott projekt megkövetel. Mert ha brand-et alkotok akkor a legjobb tudásom szerint azon kell dolgozzak, hogy az a termék, szolgáltatás, alkotás a lehető legsikeresebb legyen.

BuildingGraphics_02.jpgTrafiq 

TRP4088_2_2.jpgPlüss falú Salon1

5_2.jpgAjándék Terminál Identity 

14.jpgAjándék Terminál Identity 

unnamed.jpgAjándék Terminál 

Ahogy az interjú legelején taglaltad nagyon sok projektben vagy benne én mégis a PASTOR borok címkéinek tervezését emelném most ki leginkább a jelenlegi munkáid közül, már azért is, mert itt a blogon több boroscímke designjáról lehetett már olvasni

Juhász Tibor a Pastor (Juhász=Pastor) pincészet ifjú borásza és egyben tulajdonosa, személyes jó barátom. Borai lendületesek, gyümölcsösek akárcsak Ő maga. Élete egy részét Londonban élte. Éppen ezért olyan címkéket álmodtam neki amelyek divatosak, frissek és ikonikusak. A címketervezés közben egyúttal egy egyszerű eszközön is gondolkodtam, amivel a pincészet nélkülem is megkülönböztethetővé válhat, amely identifikálja első ránézésre is, de ezt mégsem tolakodóan teszi. Egy olyan kicsi ötletet kerestem ami nem igényel nagy tervezést de kiemeli a borok közül a Pastor pincészet palackjait. Ez az elem végül a mindennapi öltözködésünkből már jól ismert márkajelzés feltüntetésére használt bevarró címke lett, amelyen a pincészet neve áll, amelynek színe az adott borhoz és palackhoz egyaránt igazodhat a későbbiekben.

Ha tetszik a bejegyzés kövesd a katARTik-ot a facebookon is, ITT! 

01.gif

 
Van kedvenced a Pastor címkék közül?

Nagyjából mindegyiket szeretem a 6-os kollekcióból (Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Merlot, Kékfrankos, Kadarka, Medito Cuvée). Ezek most kerültek be egy londoni trend előre jelző cég tanulmányába, mint a jövőben követendő minta. Továbbá jövő tavasszal a Novum egy egész interjút szentel neki az egyik számában. Valamint a Computer Arts magazin is meginterjúvolt miattuk. Jelenleg elkészült egy újabb kollekció, amely már ugyancsak megvásárolható. Hamarosan a portfoliómban is megtekinthető lesz.

SZS1952.jpg

SZS1810-Final.jpg

SZS1841.jpg


Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?

Probálok úgy alkotni, hogy mindegyikre az legyek. Ugyanakkor nyilván állandóan kritikus vagyok önmagammal, sohasem vagyok elégedett, mindig jobb akarok lenni, és ezért mindig jobbat akarok és jobban akarom csinálni. Általaban azokat a munkaimat szeretem ami mögött nagyon erősen felépített koncepció van, illetve azokat a projekteket amik túl mutatnak egyszerű grafikailag megoldott logón, emblémán, és akár térben, épületen, belső terekben is megnyilvánulnak, több vizuális, vagy érzékekre ható műfajt egyesítve.


Fontos, hogy a projektek mellett, azért privát ötleteidnek is szorítasz helyet az életedbe. Van ez a goldenroach gerillamozgalom, aminek a lényege ugye, hogy arany csótányokat teszel le a világ legkülönbözőbb múzeumaiban. 


Ez egy képzőművészeti akció. A legtöbb ember sajnos a felszínét ismeri egyedül és vagy jópofának tartja és jókat nevetgél rajta, vagy Banksy nevével hevesen gesztikulál és másolónak nevez. Az alkotás lényege hogy 14 karátos, életnagyságú aranycsótányokat csempészek be a világ leghíresebb és leglátogatottabb képzőművészettel foglalkozó múzeumaiba. Legyártva az ott lévő eredetihez megtévesztésig hasonló, az alkotásról információt hordozó táblákat. Így a csel sokszor napokig ki sem derül. Az emberek ezen a ponton szokták Banksy nevét bedobni és ezzel letudni a kötelezőt. A helyzet az hogy sohasem tagadtam hogy,  Banksy művéhez közöm lenne. Egyrészt a csempészés esetünkben olyan alkotói platform, mint a festészetben a vászon, másrészt én kifejezetten azt vetettem fel hogy Banksy effektive értéktelen alkotásokat állít ki. Nyilván az az értékük hogy ő csinalta, de mi van ha én real értékkel bíró tárggyal ajándékozom meg a múzeumokat, vagyis adok egy aranytömböt csempészés formájában, vagy egy tolvajjal belopatok a múzeumba egy gyémántot.

Postcard021.jpg

Nyilván ezek költséges dolgok és ebben a formában eléggé profánok is. De ha formába öntve műalkotásként csempészem be akkor az valamivel érdekesebb szerintem. Így olyan formán vagy tálaláson gondolkodtam ami tovább növeli az értékét ennek az alkotásnak. Így találtam rá a csótányra. Egyrészt tovább erősití a Banksy vonalat akinek jelképévé vált a patkány, másfelól egy olyan állat ami bárhová bejuthat, és elég jópofa párhuzam lehet például az egyiptomi arany skarabeusszal. Így ha megfigyeljük elég erős művészettörténeti utalásokat tartalmaz. Nembeszélve arról hogy a Marcel Duchamp féle piszoár gondolatát is tovább fűzi. A csótány bemegy a múzeumba, illetve kiállítótérbe és megistenül. Az alkotás itt nem ér véget, hiszen én ezt fel is brandingeltem. Legyártottam szuveníreket, amiket múzeum shopokba vagy pl. a Top Shopba csempesztem be, ellopva a vonalkódjaikat és pl a képeslapok, csomagolasok design-ját. A weboldalon (http://goldenroach.com/) a videók között található olyan ahol megvetettem egy lánnyal egy darabot hogy bemutathassam hogy tökéletes hamisítványok voltak. Ez is egy mélyebb gondolat eredménye, mivel itt lerövidítem a folyamatot ami alatt egy műalkotás például a Mona Lisa eléri hogy szuvenírként megvehető legyen az adott múzeumi shopban, vagy az egyéb boltokban. És ezzel a műalkotás branddé tud válni.

RoachInfoTable02.jpg

Visitors011.jpgMég több múzeum és kép a Goldenroach gerillamozgalomról ITT

 

Nagyon tudatosan építed magad, ebből kiindulva, pedig abban is nagyon biztos vagyok, hogy tudod, hogy mit szeretnél elérni a jövőben. Egyébként szerinted most hol tartasz a karrieredben?

Merem remélni, hogy még csak az elején. Mert azért valljuk be ennél többet szeretnék elérni és alkotni. Próbálom a lehető legtudatosabban építeni magam. De ha a jövőre gondolok, akkor elmondhatom, hogy az elkövetkezendő 10-20 évben egy épületet biztosan kell, hogy tervezzek. Egy nagy kiállitást vagy installációt is, valamelyik komolyabb múzeumban, pl. Tate Modern, MOMA. Nagy álmom még, hogy megtervezzem egy márka arculatát, brandingjét, amely általam világmárkává válik.

Kiss Miklós honlapját ITT, facebook profilját pedig ITT éritek el! 

 

Ha tetszik a bejegyzés kövesd a katARTik-ot a facebookon is, ITT! 

 

1459944_670202349690656_2060892822_n.jpgSzerző: Ruttner Kata 

süti beállítások módosítása