Amikor az új és a régi találkozik egymással, akkor szinte garantálható, hogy valami egészen különleges és egyedi jön majd létre. Ilyen a Fian Koncept designer bolt is, amely a Várnegyed szívében középkori téglák közt található. A bolt egyik része műemlék fal, amely varázslatos, kicsit mesebeli összhatást alkot, a magyar designerek, grafikusok tervezte munkákkal. A Hapimag svájci tulajdonú apartmanházban található bolt, főleg külföldi turistákra specializálódik, ezért tulajdonosainak olyan dolgokra is oda kell figyelniük az árusításnál, mint például, hogy mit lehet felvinni a repülőre és mit nem, vagy, hogy a külföldiek főleg impulzusvásárlók, a Várban pedig átlagosan, csupán 30 percet töltenek.
Miben más a Fian Koncept, mint a többi tervezői bolt?
A boltjaink a földrajzi fekvésükből fakadóan (Budai Vár kellős közepe valamint Szentendre főtere) és szerződésük alapján ugyan a jól elcsépelt elnevezés szerint ajándékboltok, ha úgy tetszik szuvenír boltok, de kínálatukban, megfogalmazásukban, a tárgyak bemutatásában lényegesen eltérnek ettől, szinte vigyázni kell, ne csússzunk át a galéria kategóriába. A vári és a szentendrei történelmi környezet miatt és az erős idegenforgalmi látogatottság miatt elsősorban külföldiek térnek be hozzánk, és ez nagy felelősséget is ró ránk. Szinte kötelességünknek érezzük, hogy összefoglaljuk nekik a friss magyar design áramlatokat, stílusokat. Döntően ebben mások a mi boltjaink, mint általában a tervezői boltok, ill. abban, hogy nemcsak a fiatal, hanem a középgenerációra is koncentrálunk azzal együtt, hogy a hipszter, városi értelmiségi is megtalálja a kedvére valót.
A frissen, pár hónapja nyílt boltokat hárman menedzseljük, s tavaly őszig mind a hárman más területen dolgoztunk, de Vári lakosokként hiányolni kezdtük itt a lakóhelyünkön, a Világörökség részét képező Budai Várban azt a friss szemléletű design-boltokat, amelyek a pesti oldalon már szerencsére megjelentek. Mi alternatívát kínálunk az oly sok helyen megjelenő nem jól értelmezett Magyarországi emléktárgyak kínálatában. Miért is ne lehetne az eredeti népművészeti elemek újraértelmezett megjelenítésével magas minőségű, ipar- és képzőművészek által készített alkotásokat az ajándéktárgy/emléktárgy kategóriában kínálni a turistáknak? Miért is ne vihetne haza emlékbe egy limitált szériás kiadású, magyar grafikus által készített nyomatot? Vagy éppen egy külföldi művész magyar ihletésű, itt készült grafikáját? Esetleg egy egyedi designer-ruhát, táskát, sálat?
Hogyan választjátok ki a tervezőket, van valami megkötés (akár minőségi) kik árulhatnak nálatok?
Azt szoktuk mondani, hogy az ajándékboltjaink a teljes tevékenységünknek csak a manifesztációi, mögöttük egy komplex kulturális menedzsment-rendszer kiépítése zajlik. Amikor az első üzlet megnyitásához a pályázatunkat készítettük – egy komplett kulturális koncepciót nyújtottunk be, és ennek összeállításához először véletlenszerűen, majd egyre tudatosabban jártuk a design- és művészeti vásárokat, és „gyűjtöttük” a művészeket, akiket a pályázat elnyerése után azonnal meg is kerestünk és felkértük őket az együttműködésre. Ez a folyamat nem ért és nem ér véget, folyamatosan keressük azokat műveket, tárgyakat, művészeket, dizájnereket, akik ebbe a folk/art/design ajándékbolt kategóriába beilleszthetők. Többféle szempontot is figyelembe kell vennünk nekünk is, a művészeknek is. Az egyik és legfontosabb: a magas tervezői és kivitelezői minőség, valamint cél, hogy csak magyar tervező, magyar alapanyagokból, itthon készült tárgyai legyenek a kínálatban. A turizmus is állít elénk szempontokat: a hozzánk betérők szinte mind külföldiek, akik - statisztikák szerint - átlag 30 percet töltenek a Budai Várban, impulzusvásárlók, ott és azonnal döntenek. Tehát a kínált termékeknek egyértelműen sugározniuk kell a magyar tehetséget, árfekvésükben galériák árai alatt kell maradnunk ajándékboltként. Valamint például sajnos a szigorú légiközlekedési szabályok is közrejátszanak a kínált tárgyak kiválasztásában: egy bekeretezett kép nem fér el a kézipoggyászban, a folyadéknak – pl. egy kézműves pálinkának vagy bornak 2 dl alatti kiszerelésben kell maradnia, és könnyűnek kell lennie (konkrétan tettek vissza tárgyat a polcra csak azért, mert már túl nehéz…)
Kik azok a tervezők, akiket a boltban biztosan megtalálhat a vásárló? Akiket mindenképpen kiemelnél, akire/akikre nagyon büszkék vagytok?
Igen nehéz kiemelni neveket - jelen pillanatban mintegy ötven művész és beszállító munkái közül válogathatnak a vásárlóink, és mindenkire büszkék vagyunk. Nálunk megtalálható például a Gömböc is - a matematikai bizonyítás, mint testet öltött design tárgy, nagyon jól reprezentálja a célunkat. Vagy Tornyi Péter Papr!kumját említeném. Hónapokig kerestük azt a módot, hogyan lehetne a magyar paprikát teljesen másként mint az eddigi közhelyek, méltóan bemutatni. A Printa Akdémiával együttműködésben nagyon széles a grafikai nyomat kínálatunk, a The Betaversion Pixelfolk bőrárui, a Laoni Design választéka, Boldizsár Zsuzsa újraértelmezett folk motívumokkal díszített porcelánjai, az emblematikus Birdy Karsay Judittól, Ducsai Judit Klocc tárolói, Zsabokorszky Lili variálható ezüst és kő ékszerei, Cselő Mari ezüstözött szelencés nyakláncai, a MIMM Textildesign ékszerei, az Yssi csoport néven az öltözéktervező-lányok, Lukács Gabi hímzett neszesszerjei, a Folqa termékcsalád…
MIMM textildesign
Folqa Collection
Célotok, hogy a külföldi vásárlók is megtalálják nálatok a számításaikat, mennyiben mások a külföldiek igényei, mint a magyaroké? Egyáltalán lehet különbséget tenni?
Abszolút lehet és tudunk is különbséget tenni a hazai és a külföldi vásárlók között. A fő különbözőség: a külföldi látogatóink impulzusvásárlása és a kialakulóban lévő hazai törzsvásárlói körünk közötti igénykülönbségből fakad. A külföldi vásárlóink a tárgyaink egyediségét értékelik elsősorban, a törzsvásárlóink ezen túl az egyedi kiszolgálást is. A törzsvásárlónk tudják, hogy egyedi igényeket is meg tudunk valósítani, mert szoros és remek munkakapcsolatban dolgozunk együtt a művészeinkkel. Például egy öltözetet az Yssi Csoport egyedi méretben is napok alatt elkészít – szinte mint egy méret utáni szabóság. De a TheBetaversion tervezője, vagy Bartha Ágnes ékszerész is elkészít konkrét kérés alapján egy-egy terméket.
A bolt nem csak bolt részleggel bír, egy egészen egyedi és exkluzív környezetet is láthat a vásároló, ha hozzátok betér, ugye?
Igen, ez a boltunk, amelyben a fotók is készültek, magán hordozza a Budai Vár jellegzetességeit: egy középkori (a legrégebbi maradványok XIII.-XIV. századiak) épület részeit megőrizve építették újjá az épületet, a nívódíjas Reimholz Péter tervezésében. A bolt a Hapimag svájci apartmanházában kapott helyet, mint a fotókon jól látszik, az üzlet egyik fala védett műemlék. A tárgyaink így igazán méltó környezetet kapnak, az öreg tégla és az új hófehér fal ellentéte izgalmas hátteret ad az alkotásoknak, felerősíti az üzenetünket: a hagyományok tiszteletben tartásával megfelelni a korszerűségnek, friss irányzatoknak. A betérő vásárlók gyakorta azt sem tudják hová nézzenek: a gyönyörű középkori téglákat, vagy a friss magyar designtárgyakat vegyék szemügyre. Aztán végül mindkét vágy teljesül, gyönyörködnek, fotókat készítenek és vásárolnak – így a tervünk együttesen válik valóra: nem csak egy tárgyat visz emlékbe, hanem egy valódi emléket is kap a tárgy mellé. A legjobb pillanatok azok, amikor épp az üzletben van a művész és épp az ő alkotását vásárolja valaki. Ilyenkor mindig bemutatjuk őket egymásnak, így válik teljessé a vásárlói élmény, felemelő érzés, amint - még ha jelképesen is – a művész átadja az alkotását a nagyvilágnak. Továbbá az eladótérhez közvetlenül egy közösségi tér is kapcsolódik, valamint egy reprezentatív rendezvénytermet és egy egészen elképesztő adottságú hangversenytermet tudunk itt „csatasorba” állítani.
Itt nem csak vásárolni lehet, hanem kulturális programok is várhatóak, mint a katARTik blog, azaz a saját rendezvényem a Divatba Jöttél, ahol a divatot, művészetet kedvelők író-olvasó találkozók mintájára, egy személyesebb beszélgetés mellett találkozhatnak kedvenc magyar designerükkel. Miért fontosak nektek ezek a plusz kulturális programok?
Azt szoktuk mondani, hogy az ajándékboltjaink a teljes tevékenységünknek csak a manifesztációi, mögöttük egy komplex kulturális menedzsment-rendszer kiépítése zajlik. Amikor az első üzlet megnyitásához a pályázatunkat készítettük – egy komplett kulturális koncepciót nyújtottunk be az árusításra szánt tárgyak konkrét bemutatásán át egy kulturális ügynökség, egy klaszter kialakításával, inkubációs modulok létrehozásával, némi kurátori feladattal a hazai és nemzetközi kiállításokon részvételek szervezésével, események, estek szisztematikus tervezésének megfogalmazásával. Nem csak egy eladási szituációt szeretnénk mi magunk sem átélni és a művészeinknek, vásárlóinknak felkínálni, hanem egy interaktív megnyilvánulási felületbe szeretnénk időről-időre terelni a szereplőket. Tervünk, hogy a művész és a vásárlóközönség egy közös motívum kapcsán kerüljön kapcsolatba egymással, ebbe a koncepcióba remekül illeszkedik a Divatba Jöttél estek megrendezése a rendelkezésünkre álló fantasztikus terekben.
Boltok:
Fian Koncept
1014 Budapest, Úri utca 26-28.
1014 Budapest, Fortuna u. 18.
2000 Szentendre, Fő tér 15.
Nyilatkozó: Zubcsik Viktória, a Fian Koncept művészeti vezetője