katartik

"Azt adom, amit megélek" - Szidonia Szep alkotások

2013. május 02. - ruttnerkata

Szép Szidónia amióta csak az eszét tudja ruhákat készít. Gyerekként például fáknak kötött sálat, vagy biciklijének csinált kabátot. Aztán felnőtté válása után kilépve a mesevilágból, igazi utcán is működő darabjaival 2007-ben debütált. Most SS13' Sleepless Days elnevezésű kollekciójával hívta fel magára a figyelmem. De nem csak ruháinak egyszerűsége, hanem divatfotóinak témái is megfogtak. Szeretem, ha olyan a mögöttes tartalom, ami egyből szembe is tűnik. Szidónia alkotásai ilyenek. Ruhái nem akarnak megemelni, eltüntetni  takarni azt akarják visszaadni, amilyen a viselője. A tervező emberi kapcsolatok boncolásából táplálkozik, modelljei pedig leginkább nem a szépség szobrai, hanem igazi emberek. A tervező kollekcióit többek közt bemutatta már egy idős hölgy is. 



Szép Szidónia 2006-ban diplomázott, majd 2008-ban megnyitotta saját showroomát. 2007 óta tervez szezonális darabokat. 

Miért pont a kötött anyag? 

Az első kollekció tiszta vonalvezetéséhez kutattam a megfelelő anyag után és elvetődtem egy bécsi kötöttanyag-tervező műhelyébe. Akkor tudtam ez lesz az amit kerestem. Azóta is ezt érzem minden alkalommal- nincs más választás.







Azt olvastam valahol, hogy kollekcióid kortárs-képzőművészeti koncepciók nyomvonalán alakulnak. Hogy kell ezt érteni?

Boncolom az emberi kapcsolatokat, társadalmi gesztusokat, érzelmi attitűdöket. Akkor készítek ruhát vagy


arról vizuális anyagot ha megérett egy mások számára is úgy dekódolható koncepció, hogy ott egyfajta katartikus többletélmény keletkezzen. 
A ruhát szeretem elidegenítve eredeti funkciójától autonóm tárgyként kezelni és kimozdítani a sztereotipikus viselési formákból. Ezen a ponton megnyílik egy projekciós felület, ami alkalmas arra, hogy a művészet, vagy egyéb társszakmák működési elveit áteressze magán. Ez minden projektnél más és más eszközt feltételez.

Hogy jellemeznéd a ruháidat? Kinek ajánlod őket? 

Annak a nőnek ajánlom aki nem bánja, hogy nem tökéletes. Sőt esetleg még szereti is azt. A ruháim nyersek, nem szépítenek meg, viszont nagyon szerethetőek. Döntés kérdése ki mer ilyen bátor lenni az emberi kapcsolataiban.






Mesélj az új kollekciódról, annak fotózásáról! Nem a megszokott magyar divatfotók...

Most végtelen szomorú vagyok, törvényszerűen a munkám is ezt tükrözi. Kicsit úgy csinálom én ezt mint egy szobrász, nincs sallang, azt adom amit épp megélek. A munkám velem fejlődik én őáltala.

Modelljeid sem a többnyire babaarcú szépségek...hogy választasz modellt és mit akarsz még a fotókkal üzenni? Például az idős hölgy, vagy akár a mostani fotóid...

Szeretem az emberi nyugalmat- azokat akik képesek atmoszférát teremteni- ez ritkán vág egybe a szépséggel, ha ennek fogalma alatt a szimmetrikus és makulátlan ideált értjük. Az autentikus és szabad lélek szép, legyen bármilyen testbe bújva.

Távolabbi terveid? 

Rengeteg ötletfoszlány munkál bennem, vannak amik egymással is kapcsolhatóak, ezeket csiszolom most különálló projektekké. Célom, hogy a ruhaszériák mellett az időtől, szezontól, vagy bármilyen behatároló tényezőtől független terveim is egyre inkább felszínre juthassanak.









süti beállítások módosítása