katartik

Hordj magadon bakelitet! Interjú Tomasz Bohusekkel a Bakelit Design szülőatyjával

2012. november 25. - ruttnerkata

Emlékszem valamikor jó fél évvel ezelőtt, amikor elkezdtem a blogolást egy tavaszi vasárnap a WAMP-on készítettem néhány fotót Tomasz Bohusek, azaz a Bakelit Design Budapestes óráiról. Aztán egy nap minden előzmény nélkül kaptam egy emailt Tomtól, hogy rátalát a blogomra és az általam lefotózott alkotásaira. Elkezdtünk e-mailezni, most pedig itt egy interjú, amiben tényleg tüzetesen megismerhetitek azt az embert, aki a nüansznyi pontossággal kidolgozott Bakelit Design alkotások szülőatyja. Ja, és a cikk örömére közös projektet is vállaltunk, amelynek főszereplője néhány bakelit fülbevaló és én magam vagyunk. A hétvégén lefotóztunk néhány kiegészítőt, a "modell" pedig én voltam. 

Játék is van, Trabantos fülbevalót lehet nyerni, részletek a facebookon és ITT




Keramikusnak tanultál, mégis a bakelitet választottad "munkaeszközödként". Miért?
Ez egy hosszú történet. Sokat kézi korongoztam és sok örömet leltem benne, de sajnos a kerámia készítés luxusnak számít nálunk. Vagy nagyon ízléstelen tárgyakat kell készíteni sorozatban,- de akkor lehetnék akár fröccsöntő is - vagy egy tárgyat kell nagyon drágán értékesíteni. Nagyon kedveltek voltak a kerámiáim, de...
a fizetőképes kereslet sajnos más irányt vett nálunk. A közízles is változott az ezred forduló óta, mert  akinek lenne rá igénye, annak drága, akinek viszont lenne rá pénze, annak mások az igényei. Mikor a pesti kerámia üzletem sajnos csak veszteséget termelt, akkor úgy döntöttem, hogy szögre akasztom a korongos kést.
Ez egy érdekes folyamat, mert direktben nem akartam valamit kitalálni, tudatosan készülni rá. Később rájöttem, hogy az agyam miközben én nem törtem a fejem, alvó üzemmódban kidolgozta, hogy mivel lehet kreatívan foglalkozni amihez nem kell drága kemence, műhely ahol lehet korongozni vagy más egyéb agyaggal kapcsolatos pancsolós tevékenységet folytatni. Tehát miközben én nem ültem egy széken, mint Rodin szobra a " Gondolkodó" eközben elkészült a fejemben a kijelölt út, amin el  lehet indulni és mint alkotó tevékenység haladni...

Mi volt a legelső dolog, amit készítettél?
Kerámiában a japán stílusú csészéket kedvelem , ezért egy ilyen teás edény volt amit a tenyerünkbe fogunk és fül nélkül emeljük a szánkhoz a meleg italát tartalmazó gőzölgő csetreszt.  A Yaki név is a japán kerámia iránti tiszteletem fejezte ki. A vizsgadarabom is egy teás készlet volt, csészékkel és nád fülű kannával.

Hogy kezdődött el a Bakelit design élete és hol tart most?
Nagyon szeretek muzsikát hallgatni és vannak kedvenc zenéim között bakelit lemezek és ezek lejátszása  közben alakultak ki ezek a tárgyak iránti ötletek. Még korábban kerámia fali órákat is készítettem és mikor egyik alkalommal a lejátszóra helyeztem a korongot, akkor egyszerűen feltűnt  hogy az óra pont a középen lévő lyukba illeszthető és rögtön ki is próbáltam. Lehet, ha nem hallgatok vinyl lemezt, akkor nem jött volna az ötlet, bár ezt nem tudom biztosan megválaszolni. Mindig vannak újabb ötletek  és persze újabb anyagok is amikkel szívesen lehet kísérletezni. Elsősorban újra hasznosításnak nevezném vagy recyclingnek is hívhatjuk.




Az órák után jöttek a fülbevalók? Miért döntöttél úgy, hogy fülbevalókat is készítesz és van-e még tervben más kiegészítő, amit csinálsz majd?
Az időmérő szerkezetről már meséltem bár az órák iránti vonzódásomat tükrözi, hogy van több karórám is persze nem kell  eredeti Rolex és más márkás órákra kell gondolni csak szeretem őket és van közte design óra is, de stopperes úszás közben is viselhető darab. Az órák olyan fiús tárgyak szerintem és szerettem volna a lányok felé is nyitni. Legkézenfekvőbb a fülbevaló volt mert egy a legegyszerűbb ékszer amit hordanak a hölgyek korosztálytól függetlenül és talán ebből van a legtöbb egy női budoárban  Lehet, hogy tévedek, ezt igazán neked kell jobban tudni, hogy a nők milyen ékszerből gyűjtenek a legtöbbet.

Mi az ami inspirál általában? 
Ez jó kérdés. Igazán azt gondolom, hogy nem kell mindenképpen anyagszerűen gondolkodnunk. Fontos, hogy legyünk szabadak önkifejezésben és engedjük, hogy az ötletek vigyenek minket bármilyen irányba és ne fordítva. Ha egy tervet akarsz megvalósítani ne kössön gúzsba  hogy csak egy anyagban gondolkozol , ha nem bátran merj nyúlni más új anyaghoz is. Teljesen egyszerű tárgyakat is készíthetünk egy ötlet kapcsán. Készítettem már gyufásdobozból is hűtőmágnest és azt a visszajelzésként kaptam, hogy milyen remek ötlet , mert mindig kéznél van  a gyufa és nem kell keresni miközben különböző képekkel is díszíthetjük  így a praktikum és a design lehet egyszerre forma bontó és esztétikus is. Ha van egy tervem vagy ötletem, akkor a megvalósítás öröme hajt és nem gondolok arra, hogy egy termék vagy eladható tárgy készül belőle csak meg akarom valósítani és ezért készítem el,de ha másoknak  is tetszik és örülnek neki az persze mindenképpen egy ragyogó vissza jelzés. Legbüszkébb a gitár alakú mp 3 játszóra  és a szintén bakelitből készült hangszórókra vagyok. Egyik legdrágább anyag amivel dolgoztam rézből kivágott bakelit formájú óra arannyal galvanizálva. Ez is nagy tetszést aratott, hogy a hanglemez formát más anyagból mertem megvalósítani. Nyilván ezek csak érdekességek és persze nem ezek a legtöbbek által kedvelt vagy ismert design tárgyaim.  

Miért és milyen ötlettől inspirálva születtek meg a Budapestes órák például? Illetve a fülbevalók közt is több témájú van, zene, állatok, filmes hősök stb... miért? 
 A legkönnyebben a Budapestre tudok válaszolni, mivel itt lakom és persze ez közhelyes,de tényleg jó érzés nap, mint nap átkelni a Dunán Pestről Budára illetve fordítva. Azzal próbálom magam szórakoztatni, hogy mint egy turista tekintsek a fővárosra ami nyilván így lakhatóbb és élhetőbb is egyszerre és mindenképpen szeretek rácsodálkozni minden nap akárcsak egy külföldi  aki csak önfeledten szívja magába a város szépségét legyen az a Lánchíd vagy akár a Bazilika vagy csak egy lepukkant épület aminek az udvarában egy csodás kert van buján zöldellő növényekkel. A témák nyilván az érdeklődési körömet is tükrözik ,mert sok zenét hallgatok és imádom a filmeket is. Gyerekkori filmes hősök épp annyira inspirálnak akárcsak egy új mozi sztár. A zenékkel is így vagyok. Szerintem kétféle zene létezik a jó és a rossz stílusok és irányzatok nélkül hallgatok King Crimson-t, Pink Floyd-ot, Genesis-t a régi időkből vagy az Air, Gotye, The Horrors  új albumát. A szigeten is ezért szoktam volt árulni ,mert ott is jelen van a múlt és a jelen legyen az akár egy Saint- Etienne, a Deus vagy Lamb koncert, de szívesen meghallgattam a Stone Roses-t és a Korn-t is.  A fülbevaló között vannak kifejezetten viccesek is ami a hétköznapi urbánus életképek ,mint egy kutya gumit takarító figura vagy egy pelenkázó nő vagy csak egy szimpla férfi női logó  Személyiségemből fakad, hogy bemutassam a hétköznapok  tipikus életképeit amik mindannyiunkkal megtörténnek napi szinten legyen az bosszantó vagy akár egy mókás pillanat.






Ünnepekre hogy készülsz, lesz esetleg új kollekció, vagy kifejezetten ünnepi szett?
Igen vannak új ötletek és tárgyak amik készülnek és a karácsonyi repertoárt hivatottak majd színesíteni  de persze soha sem érem magam utol ötlet és megvalósítás szinten . Lesz meglepi karácsonyra ez majd decemberben kiderül. Remélem az új darabok is örömet szereznek majd annak közönségnek akik nyitottak az ilyen típusú alkotásokra.

Bakelittel foglalkozol teljes emberként, vagy ez hobbi és van más főállásod is?
Foglakozom több mindennel egyszerre. Szívesen járok külföldi produkcióba statisztálni. Remek munka  Jeremy Irons mellett  a Borgiákban vagy Brad Pitt produkcióban a War World Z -ben, vagy Ben Chaplin oldalán  a World Without End, vagy akár Bruce Willis Die Hard 5 filmjében szerepelni. Voltam már zsurnaliszta is publikáltam zenei újságban és szívesen fotózgatom a saját tárgyaimat is, emellett készítek videókat is  amiket meg lehet nézni bárkinek a neten. Próbálok olyan munkákat végezni egymással párhuzamosan amik kiegészítik egymást. A barkácsolás ami egyébiránt egy magányos tevékenység akárcsak a billentyűk nyomkodás mellett  a forgatások kavalkádjában emberek között forgolódni  Fejben persze még kerámiázom is, mert ezt nem lehet elfelejteni, ha már egyszer tanultam is hivatalos szintem is ez már így marad mindörökké. Eszembe jut időnként Jean Marais a legendás francia színész, aki öregkorára vissza vonultan a korongozásnak szentelte életét Provance-ban.
 Szívesen lennék japán Kodo dobos vagy buddhista szerzetes is  vagy delfin idomár. Vagy az is  lehet Te felkérsz operatőrnek a riportjaidhoz:)  Ki tudja mit hoz a jövő....? 



Alien bakelit 

Maci bakelit 



Kiknek készíted, kiknek ajánlod főleg a dolgaidat?
Bárkinek, mindenkinek. Erre a legjobb választ a hűtőmágneses gyufák adják: a régi szép időket idéző idős  nénitől kezdve aki Audrey Hepburn képét csodálta a Római Vakáció c. filmből vagy Cary Grant Hitchcock  Észak, északnyugat moziért  rajongó filmrendező, gimis lányok gitáros füliért vagy egyetemista srác birodalmi lépegetős óráért vagy napi szinten bringázó városi fiatalos nők, férfiak bicajos füliért vagy óráért...

Honnan szerzed be azt a rengeteg bakelit lemezt, amelyeket feldolgozol? 
 Régebben mindig vásárolgattam antikváriumokból. Volt olyan is, hogy már bejáratott helyen nem kaptam, mert kidobták a kukába a régi bakeliteket. Ezzel tulajdonképpen választ is adok arra a kérdésre miért dolgozom ezzel az anyaggal. Szerintem jobb, ha készül belőlük vmi, mintha a szemétdombon végeznék. Vannak nagyon kedves emberek akik maguktól ajánlják fel az általuk már nem használt régi albumokat és úgy érzik boldogabbak, ha készül egy használható tárgy a mára már kevésbé használt, de réges-régen különös hangulatot árasztó egyedi sercegő hangot adó egyedi hanghordozókból.

 Ars poeticának is felfogható, ne dobj ki olyan régi kacatnak tűnő tárgyat, ha környezetednek vagy saját magad örömére készíthetsz belőle valami érdekes használati cikket vagy akár egy műalkotást.







süti beállítások módosítása