katartik

"Mindig létre akartam hozni valami újat, valami maradandót"

2012. augusztus 13. - ruttnerkata

 Interjú Beke Lucával, a Triumph International Award hazai győztesével 

 


Beke Luca idén kezdi utolsó évét a Modar't Művészeti és  Divatiskolában, ám már most egy nívós díjjal büszkélkedik. A fiatal tervező nyerte meg a Triumph fehérneműpályázatának hazai versenyét, az agyaghadsereg ihlette, Reborn Warrior elnevezésű fehérneműjével. 
Luca októberben Kínában versenyez majd, a Triumph nemzetközi döntőjén. Ha ott is nyer, fehérneműje kereskedelmi forgalomba kerül, és nevét nem csak itthon, hanem külföldön is egyre többen megismerik.

Beke Luca fehérneműjére még 10 napig, online is lehet szavazni,  ITT
A voksokat leadók közt a Triumph, shanghai-i utat sorsol ki.




Mikor kezdett el érdekelni a divat?

Erre azt a tipikus választ tudnám mondani: „ mióta az eszemet tudom,” Mindig létre akartam hozni valami újat, valami maradandót. Ez kezdetben a rajzolásban, a festésben és az agyagozásban merült ki, aztán 5 éves koromban volt a fordulópont. Édesanyám nénikéje volt rám nagy hatással. Debrecen egyik legendásan jól öltözött nője volt Ö, aki mindig egyedi anyagokból...


varrónővel készíttette a ruháit, rengeteg kalapja, kiegészítője, brossa volt. Ő ismertette meg velem az anyagokat, a divatot. Mindig egy élmény volt nála lenni, imádtam a bundái illatát, a kézzel készített csipke blúzait, és azokat a történeteket, amiket megosztott velem. Olyan életet mutatott, amit a nőiesség, a finomság, az utazás és a függetlenség jellemzett. Már akkor eldöntöttem, hogy ilyen nő szeretnék lenni. A mai napig érzem, hogy velem van, büszke rám, és boldoggá teszi, hogy az Ő varrógépével készítem a ruhákat, s hogy ami régen közös titkunk és álmunk volt, most kezd valósággá válni.
Gimnázium után rögtön felvételiztem a budapesti Modartba, ahol most leszek végzős hallgató, és egy nagyon nehéz év előtt állok, hiszen májusban fogok diplomázni.

Mi volt az első darab amit terveztél?

Az első darab egy nadrág volt. 6 éves koromban terveztem egy táncfellépésre. Így visszagondolva nem volt divatos, nem volt praktikus, de a szívemet és a lelkemet is beletettem és büszkén viseltem.

Miket szoktál tervezni?

A Modar’t Művészeti és Divatiskolának köszönhetően mindenbe bepillantást nyerhetünk. Férfi, gyerek és női kollekciót is kell terveznünk, ami mindig nagyon élvezetes. A 4 és 5 hetes modulokban önálló inspiráció alapján kell terveznünk, de van olyan feladat is, amikor már egy meglévő márka kollekciójához kell kiegészítő darabokat terveznünk, úgy, hogy megőrizzük a márka és a kollekció sajátosságait.
A legjobban a gyerekkollekcióm tervezését élveztem, mely a Ginger Brownie nevet kapta. Ez egyszerre jelenti a gyömbéres brownie-t illetve a szőkés-vörös göndör hajú tündérkét. A kollekciót a játékosság, a gyermeki báj jellemzi. A fő motívum, ami nyomottmintaként és applikációként is megjelenik, a pitypang, más néven gyermekláncfű, ami egyszerre szimbolizálja az ártatlanságot, és az önfeledt szabadságot. A ruhák mind természetes alapanyagból készülnek és nagyon kényelmesek.

A Triumph pályázatára honnan jött az ötlet,mennyi idő alatt készítetted el?

Amikor elolvastam a kiírást -„sárkányok és pillangók, a kelet és nyugat találkozása” - rögtön tudtam, hogy mit szeretnék kifejezni, de a végső forma sok-sok tervnek köszönhető.
Egy olyan nő lebegett a szemem előtt a tervezés során, aki nem mutathatja meg valódi énjét a világnak, mert az elvárások és a támadások ellen vértet kell viselnie. Egy igazi harcossá kell válnia a hétköznapokban, viszont a páncél, amit visel, láthatatlan, akár egy „vastagabb bőr” veszi körül. Egy olyan nő, aki független, boldog, elégedett, de akinek fontosak a gyökerei, a tradíció. A fő inspirációt a kínai agyaghadsereg adta. A vértjeik olyanok voltak, mint a pillangó és a sárkány pikkelyei. Innen jött az ötlet, hogy így kapcsolhatom össze mindazt, ami nekem fontos. A múltat a jelennel, a keletet a nyugattal, a sárkányt a pillangóval, az erőt a sebezhetőséggel.
A body eleje a sárkány textúráját idézi, ahol a különböző testszínű árnyalatok egyszerre alkotnak homogén felületet, míg a pillangó a legerotikusabb testrészünkön, a hátunkon jelenik meg. Összecsukott szárnyakkal várja az átalakulást, várja a pillanatot, azt a személyt, akinek megmutathatja törékenységét, amit mások elől el kell rejtenie.
A body alapjául egy elasztikus fürdőruha anyagot használtam, amelyre a több mint 8000
bőr pikkelyt egyedileg vágtam ki és manipuláltam, majd varrtam fel. Az elkészítés több mint 1 hónapot vett igénybe, de rengeteg támogatást kaptam a családomtól és a barátaimtól. Nélkülük nem sikerült volna, és nagyon hálás vagyok nekik!






Hogy készülsz Kínába, gondolok itt a lelki felkészülésre is...


Egy ilyen versenyre nem elég fizikailag, de szellemileg és lelkiekben is fel kell készülni, ugyanúgy, ahogyan egy sportolónak az Olimpiára. Sportolok, jógázom, amikor csak tehetem meditálok, az angol nyelvtudásomat fejlesztem, és egy netes portfóliót készítek, ahol az esetleges érdeklődők mindent meg fognak találni a korábbi munkáimmal és a jövőbeli terveimmel kapcsolatban. A Triumph honlapján még 1 hétig tart az internetes szavazás, ami fantasztikus.
Jelenleg a 2. helyen állok és nagyon jó érzés látni, hogy mennyien támogatnak és szurkolnak nekem. Csodálatos érzés olvasni a kommenteket, hogy tényleg mennyien drukkolnak és biztatnak.

Mi az, ami mostanában kitölti a mindennapjaidat?

Az iskolánkban kötelező minden év végén 1 hónapos nyári gyakorlatra menni. Én egy varrodában voltam, ahol olyan világmárkák gyártásába kapcsolódhattam be, illetve nyerhettem betekintést, mint a Moschino vagy a Dolce & Gabbana. Nagyon izgalmas volt és rengeteget tanultam.
Most egy fotózást szervezek egy fantasztikus csapattal, ahol a fehérneműt több koncepcióban, több modellen fogja egy barátom, Vajda István fotós megörökíteni. Már nagyon várom, és nagyon izgatott vagyok a végeredmény miatt.
Természetesen igyekszem egy kis pihenést is beleszorítani a nyárba, nemrég jöttem haza Egyiptomból, ahol fantasztikus élményekkel és ötletekkel gazdagodtam, amelyeket a májusi diploma kollekcióm során biztosan kamatoztatni fogok.
Az egész éves hajtás és rohanás után, nagyon jó hazajönni a családomhoz és az ő támogatásukkal felkészülni a következő hónapokra.
Természetesen igyekszem a barátaimmal is időt tölteni, nem maradhat ki a nyárból a fesztiválozás és a borfesztiválok sem.

Hogyan jellemeznéd magad és az alkotásaidat?


Ez egy nagyon nehéz kérdés, mert még nem alakult ki a saját stílusom. Egy kettősség van bennem. Egyszerre jellemez egyfajta minimalizmus, letisztultság, a finom anyagok társítása, ahol a szabásvonalakon van a hangsúly, míg a másik oldalon a nagyon kidolgozott, apró részletekben gazdag anyagmanipulációk adják a ruha szépségét. Számomra a legfontosabb a harmónia, és mindig ennek a megvalósítására törekszem.





süti beállítások módosítása