katartik

Must see: New York

2012. július 07. - ruttnerkata

A város amely soha nem alszik, a nagy alma... és ezután a két mondat után már mindenki kitalálta, hogy ez a bejegyzés New Yorkról szól majd. De nem akarom ezeket a közhelyeket használni, mint ahogy a blog legújabb rovata az Utazások, Must See sem a közhelyekre akar épülni. A célom, hogy a világ városainak olyan zugát mutassam meg, olyan élményeket írjak le, amelyeket az útikönyvek nem igen tartalmaznak.
Szerencsére elég sokat utazom, forgatások és privát utazások miatt is rengeteget jártam már külföldön, és jó ötletnek tűnik, hogy az ott készített fotóim ne csak a számítógépem képek mappájában lapuljanak, hanem látnivaló tippként amolyan MUST SEE-ként szolgáljanak, nektek olvasóknak.

Szóval jöjjön az első MUST SEE:  a város pedig NEW YORK

Életemben csak egyszer jártam New York-ban, de abban biztos vagyok, hogy nem a tavalyi utazásom volt az utolsó alkalom. A nővérem Torontóban él, őt látogattuk meg és mert Torontóból elképesztően olcsó buszjáratot találtunk New York-ba (fejenként oda vissza kb 40 ezer forint, a Megabus és a Greyhound is indít járatokat), úgy döntöttünk nem hagyhatjuk ki ezt a lehetőséget.
A több mint 10 órás útra fel kell készülni lelkileg - mi ezt nem tudtuk -. A busz tömve volt, a határon amerikai terrorellenes alapossággal faggatnak, órákat vártunk, mire Kanadából átléptünk az USA-ba, majd még 8 órás út várt ránk a monoton autópályán, mire megérkeztünk New Yorkba.
Amerikában egyébként érdemes minden ilyen buszos kirándulást éjszakára időzíteni, mivel mindenhova autópályán lehet eljutni, így az aszfalton és a fákon kívül mást nemigen látni.
A mi buszunk csak Buffaloban állt meg, de ahogy láttam ott nincs sok látnivaló.

Panoráma az Empire State Buildingről

Miután leszálltunk, felnéztem a 7th Avenue magasló épületeire, majd a második kép amit megláttam egy latex ruhába öltözött körülbelül 70 éves néni volt, aki korát megcáfolva moonwalkolt az egyik zebrán. Ez a két kép a busz minden kényelmetlenségét elfeledtette velem.

Az első utunk egy kávézó volt, ahol reggelire nem bagelt, hanem croissantot és gyümölcsöt ettünk, hatalmas amerikai caffé latte-val.
Csak ültünk az asztalnál és néztük, mennyivel másabb világ ez. Már akkor arra gondoltam, hogy ezt a várost nem lehet összehasonlítani a többi nagyvárossal. Nincs olyan, hogy nekem New York meg London és Barcelona a kedvenc városom... Olyan van, hogy New York és aztán lehet a többi várost összehasonlítani.
Igazi kultursokk, pozitív értelemben. És ez még csak az első óra volt, amit a városban töltöttünk.

A szállásunk az Amsterdam Avenue-n volt, pár utcányira a Central Parktól. Kicsit átfújt rajta a szél, de legalább poloskák nem voltak. Oda kell figyelni, mert New York tele van poloskával, amelyeket nem tudnak kiirtani. És ha az utazó találkozik a szállodában egy-egy poloskával, nem csak fájdalmas csípést szerezhet, de még haza is hozhatja a bogarakat.
Ám ha a google-be beírjuk, hogy bedbugs New York biztosan kidob több olyan oldalt is, ami összegyűjti azoknak a szállodáknak a listáját, ahol biztosan van poloska.

Egy város rejtett zugait, akkor lehet igazán jól felfedezni, ha van melletted egy helyi guide, aki bevezet azokba az utcákba, és elvisz azokra a helyekre, amelyekről az útikönyvek nem beszélnek.
New Yorkban mindössze 4 napot töltöttünk el, egy top10 New York útikönyvvel a kezünkben, ismerős nélkül, és csak Manhattant jártuk be nagyjából. A többi városrész, a rejtett zugok a következő alkalmakra maradnak majd.

Szóval itt vannak az én MUST SEE-im, persze csak azért ennyi mert a négy nap alatt itt tényleg csak a legfontosabbakat néztük meg. Így annyira extra különlegességek sincsenek, de azért próbáltam egy-egy helyszínről mást írni, mint az útikönyvek...

Must see 1. Central Park

A teljes Central Parkra kell körülbelül egy hét, olyan hatalmas, hogy egy délután vagy egy nap alatt képtelenség bejárni. Egy csomó filmet forgattak a parkban, a Bethesda szökőkút például az egyik filmes helyszín. A szép kis nap című film ér itt véget.

Kertmániásoknak a legjobb hely, még télen is csodákat lehet látni.

Central Park télen
Mókus a Central Parkban

Must See 2. Fifth Avenue

Louis Vuitton a 5th Avenue-n, na ide nem mentünk be :)
Tipikus amerikai business man a 5th Avenue-n
Must See 3. China Town

Bár még nem voltam Kínában (de októberben megyek), de a China Town itt tényleg olyan mintha Kínába csöppenne az ember. A belvárosból néhány metrómegálló és abszolút más arcát mutatja a város. China Town-ban mindenki kínaiul beszél, és szinte csak kínaiakat látni.
Javaslom, hogy az éttermekben inkább fokozatosan rendeljünk. Értem ezalatt, hogy kérjük ki a levest és csak azután rendeljünk főételt, miután azt megettük, mert nem lehet kiszámítani mekkora adagokat adnak.
Mi berendeltünk levest, főétellel és a negyedét tudtuk megenni.
China Town tele van buddhista templommal, az egyikbe legalább érdemes bemenni.

Kínai piac

Kártyázó kínaiak China Town-ban

Kártyázó kínai az időt mutatja

Brooklyn Bridge
Tűzlépcsős ház a China Town-ban
Must See 4. Wall Street

Csatornából felszálló gőz

Filmforgatás a Wall Street-en

Must See 5. Time Squere

A Time Squere olyan nagy és olyan nyüzsgő és olyan fényszennyezés, mű és számomra idegen. Nem viccelek, amikor azt írom, hogy pánikrohamom lett, szóval menekültem. De azért néhány fotót itt is ellőttünk.

Must See 6. Macy's

Trendmániásoknak kötelező, bár egyáltalán nem olcsó, a Macy's a világ legnagyobb áruháza... Hatalmas és rengetegen vannak, de jó hangulatú, inkább konzervatív cuccokra lehet ott bukkani. Látni kell.

Must See 7. Empire Street Building és Rockefeller Center

Az Empire Street Builging tetejére eredetileg léghajókikötőt terveztek, így élénkítve a nemzetközi forgalmat. Ám egy Zeppelin néhány eredménytelen kikötési próbálkozása után és a 381 méter magasban lévő állandó erős szél miatt végül elvetették az ötletet.

Empire Street Building egykor
Nagy a szél

Panoráma az Empire Street Building-ről
Rockefeller Center

Must See 8. Metropolitan Museum

Egészen elképesztő kincsesláda... de bejárhatatlan és felfoghatatlan. Több turnusban kell megnézni és lehetőleg egy-két hét kihagyással, engedjük leülepedni a látottakat.