katartik

A legegyedibb magyar designer porcelánok

2014. május 08. - ruttnerkata

Antal Balázs formatervező, a porcelán szerelmese. Alkotásaira rátalálva pedig nekem is hevesebben kezdett el dobogni a szívem. Az első pillanattól kezdve nagyon közel éreztem magam ezekhez a design tárgyakhoz, nem volt  bennem egy percig sem kérdés, hogy írjak-e róluk. A hét elején a Ráday utcai bárszínházában a  Púderben találkoztunk, közvetlen beszélgetésünk alatt pedig szinte azonnal megnyíltak a kapuk. Balázs a többi közt mesélt például arról, hogy a szakmájával való találkozása majd harminc éves múltra tekint vissza. Kilenc éves volt, amikor először érezte a formálás flowját, majd üvegcsiszolóként Ajkán és Herenden is dolgozott, mint porcelánfestő, de a MOME után lett igazán designer. Vonásai minden munkájában benne vannak, bár szerinte ez nem tudatos, hanem annak az eredménye, hogy ott van száz százalékig, ahogy ő mondja, minden amit a keze készít a lelkéből jön. 

A cikkhez zenét is adok, a designer mostani kedvenceit linkeltem be IDE és IDE

montazs2.jpg

 katARTik élet és stílus, megtalálod a facebookon ITT, vagy az INSTAGRAMON ITT!

Antal Balázs és művészetének története tehát 9 éves korában kezdődött. Azt mondja egy esős napon, amikor kint játszott az udvaron a Pápa melletti kis faluban, ahol felnőtt, hozzányúlt a sárhoz. Ekkor csodálkozott rá először, hogy mire képes ez az anyag. Gyúrta, alakította, formálta, majd hazament és bedobta a kemencébe, hogy kiégesse. A sárból azonban gyorsan kiszivárgott a nedvesség, ezért a sütőben egy hatalmasat robbant, kis híján odalett a konyhájuk. A nem várt kémiai reakciótól mindenki nagyon megijedt, az eset azonban nem volt olyan rémisztő, hogy emiatt letért volna a neki szánt alkotói útjáról. 

"Ezután már sejtettem, hogy ilyesmivel akarok foglalkozni. Először egy szakmunkás iskolába jártam, üvegcsiszolónak tanultam, Ajkán dolgoztam, aztán az érettségi után Herendre kerültem porcelánfestőnek, ott hét évig festettem monoton, majd eszembe jutott, hogy nekem volt egy álmom, hogy jelentkezek az Iparra és designer leszek. "

428832_271460602966975_459484341_n.jpg

dset.jpg

Antal Balázs "D" Set diplomamunka fotó: Balla Vivienne

Az álmot valóra váltotta, diplomamunkája a képen látható étkészlet volt, majd a használati tárgyakon kívül porcelán gyűrűket is elkezdett készíteni. Férfiaknak akart ízléses, egyedi ékszereket de máshogy sült el a terv, mint, ahogy gondolta. 

"Nem akartam olyan gyűrűt, ami körbe ér. Valamilyen különlegességet akartam. Anatómiailag is vizsgáltam mielőtt belekezdtem, akartam, hogy kényelmes legyen és ne csússzon le. Mert, nézd, ha felhúzod és elfordítod, akkor nem jön le. Elvileg. De nem mindenkinek ugyanolyan az ujja, van akinek lejön... Erre már az eladások során jöttem rá, amikor próbálták a vevőim. De megmaradt az elv. Egyébként attól függően, hogy hogy fordítod különböző ujjakra is felhúzhatod  "

gyuru.jpg

A gyűrűkre garanciát vállal, egyszer mindenkinek kicseréli, ha eltörik. Azt mondja neki az a fontos, hogy a vevő ne csak vegyen, hanem kapjon is valamit. A gyűrűket főleg lányok vásárolják, így most már inkább uniszex ékszereknek nevezné őket. 

482516_404171823029185_1705640745_n (1).jpg

folyékonyporcelan.jpg

1947530_531951180251248_36509277_n.jpg

 katARTik élet és stílus, megtalálod a facebookon ITT, vagy az INSTAGRAMON ITT!

Balázs imád enni és inni is, tehát nem véletlen, hogy ezek a dolgok is inspirálják. Mostanában leginkább tányérokat tervez, amelyeken az emberi test részleteit láthatjuk, arcokat és kezeket. Én biztos voltam benne, hogy a saját testrészeit jeleníti meg. De ennél sokkal érdekesebb a dolog. 

" Nem magamat festem rá, bár nyilván én is benne vagyok.  De aki igazából inspirál az Michelangelo. A tányéron az arc Dávid arca, de rajongok a szakállért, ezért festettem neki is. A kéz szintén az övé. Az biztos, hogy lesznek még tányérok, lábakat is szeretnék festeni, és más terveim is vannak, de azok még titkosak. Hogy étkészlet lesz-e belőle egyelőre nem tudom. Koncepció nincs, csak élvezem."

1507921_536837123095987_510967809_n.jpg

1517416_553799371399762_2966638605608250998_n.jpg

487459_292978970815138_1525277263_n.jpg

A szakáll mellett a maci forma is megjelenik az egyik vázáján, amit a klasszikus görög forma, az amfora inspirált. Sokak szerint a maci váza is őt ábrázolja. A gyűrűk, a tányérok és a váza mellett népszerű még a varázsgomba névre keresztelt sószóró. Ezeket a Tetris játék inspirálta. Balázs átlépett a merev és szögletes vonalakon, a játék elemeit először gondolatban összenyomta, megnyújtotta, majd később papíron és a valóságban is gombákká értelmezte újjá. 

1014479_565843240195375_8535408875310195428_n.jpg

Balázs, Baantal néven megtalálható a facebookon és az Instagramon. Az utóbbi felület pedig lehetőséget ad neki arra, hogy eladja alkotásait. Azt mondja, három hónapja regisztrált az Instagramra ezalatt az idő alatt három megrendelése is volt. 

" Üzletekben nem árulom a dolgaimat, szájról szájra terjedek. Közösségi oldalakról jönnek a megrendelések az elmúlt időszakban két olasz és egy norvég megrendelőm volt. " 

Itthon kevesen vásárolnak tőle, de szerinte Magyarországon sokan most kezdik igazán felfedezni, hogy a formák mögött alkotók vannak. Bízik benne, hogy a design egyre inkább begyűrűzik a mindennapjainkba és egyre többen tapasztalják majd meg, mennyivel több az élet, ha szép és egyedi dolgok vesznek minket körül. Olyanok, amelyek nekünk készültek, amiben benne van a pozitív és a lélek. 

10256016_753634734680750_8060578974339422950_n.jpg

Balázzsal a Ráday utcában, ujjamon a tőle kapott porcelán gyűrű

  katARTik élet és stílus, megtalálod a facebookon ITT, vagy az INSTAGRAMON ITT!

süti beállítások módosítása