HA NEM TUDOD MERRE TARTASZ, ODA IS JUTSZ: SEHOVA...

2017. február 11. - ruttnerkata

tumblr_obf006m7ne1re7gszo1_540.jpg

... vagy valahova, de ki tudja az jó-e vagy sem. Néha csak úgy tengődni és engedni, hogy vigyen az áramlat arra amerre akar jó dolog is lehet, de az élet nagy részében mégis érdemes tudatosnak lenni, célokat meghatározni, leírni és elindulni azok felé. Ebben a postban erről lesz szó.

A bejegyzés folytatódik csak katt a tovább gombra! 

A KATARTIKOT MEGTALÁLOD A FACEBOOKON IS ITT

Szeretnél úgy élni, hogy elégedett és boldog legyél? Ülj le, csendesedj el és gondold át mik is a céljaid. Ezeket a gondolatokat mintegy bakancslistaként akár heti, havi vagy éves bontásban le is írhatod, ha mindez megvan elkezdhetsz azon gondolkozni, hogyan tudod elérni az álmaidat.  

tumblr_nzoe08iqhp1spnyg9o1_500.jpg

A CÉLMEGHATÁROZÁS

A célmeghatározás a coaching központi eleme. Ez az első lépés, amely akár nehézségekbe is ütközhet, hiszen előfordul, hogy a célokat gyakran nem - különönsen nagy érzelmi megérintettség esetén - vagy csak homályosan tudjuk megfogalmazni

Gyakran fordul elő az is, hogy a megfogalmazott célok csak látszólagos célok, amelyek azért veszélyesek, mert ha ezzel dolgozik kliens és coach akkor zsákutcába kerülnek. 

A célok lehetnek teljesítmény- vagy végcélok. A teljesítménycélok elérése a mi kezünkben van, hiszen ez azon alapul mi magunk mennyit teszünk meg a céljainkért, míg a végcélok elérését külső tényezők is befolyásolják. De a végcélok elérése a teljesítménycélokon keresztül vezet, tehát ha megtesszük a teljesítménycélokhoz vezető lépéseket, nagyobb eséllyel érhetjük el a végcélt. Azaz energiát fektetünk a megoldásba, az álmainkhoz vezető úton így haladunk. 

A célmeghatározás fázisában vannak kérdések, amelyeket egy coach feltenne Neked. Most leírok ezek közül néhányat, amelyek segítségedre lehetnek. 

Meg tudsz fogalmazni egy célt a probléma megoldásával kapcsolatban? 

Mi a fontos ennek a célnak az elérésében ?

Hogy éreznéd magad, ha elérnéd a megfogalmazott célt?

Képzeld el, hogy már elérted ezt a célt, milyen meglévő képességeidet alkalmaztad volna?

Milyen további kapukat nyitna meg ennek a célnak az elérése? 

SZÜKSÉGED VAN EGY LIFE COACH-RA? JELENTKEZZ ITT! 

De a célok meghatározásában az úgynevezett SMART modell is segítségre lehet, hiszen fontos, hogy ne akármilyen célt, hanem SMART célt jelöljünk ki. 

S - azaz specifikus: olyan cél legyen, ami nekünk fontos. Ne olyan általánosság legyen, minthogy boldog szeretnék lenni, hanem specifikálni kell mitől lennék boldog és azt tűzni ki célul. 

M - azaz mérhető: ez sokféle paramétert jelenthet, akár négyzetmétert egy nagyobb lakás vágyánál, vagy fizetésemelést. De ha például a kapcsolatunkban szeretnénk változást azt is mérhetővé kell tenni. Hogy hogyan? Íme egy kliens példája, aki szerette volna, ha jobb lenne a házassága, ehhez pedig olyan mérőszámokat talált ki, mint hogy szeretné, ha évente legalább tízszer a férje hozna neki virágot, vagy szintén éves szinten legalább tízszer elmennének moziba és minden este elalvás előtt legalább tíz percet beszélgetnének. De ehhez magának is meghatározott mérhető feladatokat, mert tudta, ha ő nem tesz semmit, akkor miért kapna virágot? Ezért tíz héten át egy-egy órát masszírozta a férje hátát (aki előtte erre olyan sokat kérlelte őt) hetente egyszer pedig a kifejezetten édesszájú férje kedvenc süteményei közül sütött és nem telt bele tíz hét amire megérkezett az első virág. 

A - azaz attraktív: kihívást jelentő legyen a cél, olyan amiért tenni kell 

R - azaz reális: elérhető legyen, ne akarjunk felnőttként űrhajósok lenni. Csak olyan célt határozzunk meg, amire ráhatásunk van, ha nincs eszközünk befolyásolni, jobb más cél után nézni. 

T - azaz tervezhető: adjunk a célhoz határidőt, de reális határidő legyen, nehogy stresszt vagy pánikot keltsen 

És a végére még egy érdekesség, ami azt bizonyítja, hogy ezek a módszerek a hagyományokban is benne vannak. 

Japánban a sintó templomokban kicsiny fatáblákat biztosítanak az embereknek - emákat - hogy azokra jegyezzék fel vágyaikat. A táblák által sokan kérnek segítséget sikeres vizsgához, biztonságos utazáshoz, vagy egy kellemetlen helyzet megnyugtató rendezéséhez. Ennek a hagyománynak az alapja, hogy az elveszettség érzését csillapítsa. Úgy tartják, hogy ha a gondolatok, vágyak szavakba, vagy táblákra írva kimondásra kerülnek, az a legbelsőbb vágyaink manifesztálódása és ez a manifesztáció konkrét lépéseket vetít elénk, amolyan térképként, segítve utunkat a kiteljesedéshez. 

Amint tudjuk merre szeretnénk menni máris megtettük a legfontosabb lépést. Megadtuk az esélyt annak, hogy el is jussunk oda. 

 

A KATARTIKOT MEGTALÁLOD A FACEBOOKON IS ITT

 

forrás: Dr Bodó Coaching, Komocsin Laura: Módszertani kézikönyv, Lonley Planet: A boldogság titkai a világ minden szegletéből, Ruttner Kata life and coaching 

fotók: tumblr.com