katartik

NÉHÁNY MÓDSZER AMIVEL NÖVELHETED AZ ÖNBIZALMAD

2017. február 15. - ruttnerkata

j_1.jpg

Az önbizalom egy elég nagy kincs és nem más, mint hogy hiszünk magunkban hiszünk abban, hogy képesek vagyunk az elénk kerülő feladatokat megoldani a céljainkat elérni. Azonban változó dolog is. Ha nem vagyunk egyensúlyban, akkor valamiféle kilengés tapasztalható az önbizalom terén is vagy éppen az önbizalmunk megingása vezet a balansz elvesztéséhez. De milyen tulajdonságok jellemzik azt akinek nincs és azt akinek van önbizalma? 

A bejegyzés folytatódik csak katt a tovább gombra! 

A KATARTIKOT MEGTALÁLOD A FACEBOOKON IS ITT

Az önbizalmat mérő különböző pszichológiai tesztek szerint az önbizalmam valahol a középutat járja. Ha a személyes sztorimat belefűzöm röviden ebbe a bejegyzésbe, akkor elárulom, hogy ennek az eredménynek nagyon is örülök. Korábban sokkal bizonytalanabb voltam saját magamban. Évekkel ezelőtt inkább voltam elfogadó és beletörődő, minthogy kiálljak saját magamért, mint hogy hangot adjak annak ami én vagyok. Szorított ez a helyzet így elkezdtem dolgozni magamon. Leültem és egyszerűen elkezdtem azon gondolkozni, hogy mik a határaim, mi az ami nekem belefér és mi az ami már nem, hogy milyen vagyok, hogy mire vágyom. Ezeket le is írtam. Olyan kérdéseket tettem fel magamnak, minthogy kinek az életét élem, és hogy kinek az elvárásait tudom elengedni. A válaszokat szintén leírtam. Elkezdtem magamra bepánikolás nélküli tartalmas időt fordítani és bíztattam magam. Elkezdtem kipakolni a dobozom, megnézegettem a benne lévő jó és rossz dolgokat és azt tettem vissza amire valóban szükségem van.  Egy könyvben olvastam ezt a hasonlatot, de most én is használom, hogy olyan lettem magamnak, mint egy jó barát, aki soha nem hagy el a bajban. Ez a barát a mai napig velem van és bár néha nem hallgatok minden (bíztató) szavára, de az esetek többségében nagy segítség.

tumblr_nzvzo8fdqj1qbs5clo1_540.jpg

A coachingban nagyon sok önbizalom növelő módszer van, olyanok is amelyek akár testorientáltak és az elengedést vagy a blokkoló feszültségek oldását segítik. Ezekről is olvashattatok már a blogon, legutóbb ITT. Mert sokszor mások túlzó elvárásait, vagy akár egy régi traumát nem tudunk úgy kezelni, hogy ne bénítsa meg az önbizalmunkat. Az önbizalom megalapozás amúgy és nem mellesleg gyerekkorban kezdődik, ha a családunk úgy szeret bennünket amilyenek vagyunk, bátorítanak és támogatnak azokban a dolgokban amelyeket szívesen teszünk, ezzel hozzájárulnak az egészséges önbizalmunkhoz. De nem minden esetben a család hozzáállása miatt alakul ki az önbizalom hiánya. 

Nézzük milyenek is vagyunk önbizalom birtokában 

  • erőteljesek és lendületesek vagyunk
  • megragadjuk a lehetőségeket és sikerrel végig is visszük azokat
  • nem halogatunk dolgokat, nem hátrálunk meg
  • élvezzük az életet
  • bizonytalan helyzetekben is képesek vagyunk józan ítéletalkotásra
  • bátran kezdünk új dolgokba
  • nyitottak és rugalmasak vagyunk
  • jó kapcsolatban vagyunk magunkkal és a külvilággal is
  • képesek vagyunk népszerűtlen nézeteket is hangoztatni
  • bízunk a jövőben és hisszük, hogy jól alakulnak a dolgaink 

SZÜKSÉGED VAN EGY LIFE COACH-RA? JELENTKEZZ ITT! 

Ilyenek pedig akkor amikor önbizalomhiánnyal küzködünk 

  • kedvtelenek vagyunk
  • elégedetlenek
  • halogatjuk a dolgainkat
  • erőtlenséget, tehetetlenséget érzünk
  • minden hibánkra úgy tekintünk, mint inkompetenciánk bizonyítéka
  • saját környezetünktől várunk dícséretet, amelytől megerősítést remélünk, de ha ez meg is van később újra jön az elbizonytalanodás
  • gyakran úgy érezzük képtelenek vagyunk megvalósítani a terveinket 

 

Ha úgy érzed megingott az önbizalmad íme 5 tanács, ami segíthet 

  1. Ismerd meg önmagad - az önismeret fejlesztésével nő az önbizalom
  2. Értékeld az értékeidet - mindenkinek vannak értékei, írj össze legalább 5 jó tulajdonságod
  3. Nézz szembe a problémákkal keresd a megoldást!
  4. Tűzz ki reális célokat és dolgozz az elérésükön - erről bővebben ITT olvashattok 
  5. Vállald és tanulj a kudarcaidból! 

 

A KATARTIKOT MEGTALÁLOD A FACEBOOKON IS ITT

 

forrás: Dr Bodó Coaching, Komocsin Laura: Módszertani kézikönyv, Ruttner Kata life and coaching 

fotók: tumblr.com 

 

 

 

 

 

 

süti beállítások módosítása