Letisztult geometria - Theia ékszerek

2013. február 12. - ruttnerkata

Jó és érdekes folyamat látni egy-egy tervező fejlődését, kiforrását. A Theia ékszerek is valahogy ilyenek, látni lehet rajtuk, hogy is alakulnak. Kurdi Szilvi a brand létrehozója és az ékszerek készítője évekkel ezelőtt cuki például muffinos, sütis, ruhás ékszerekkel kezdte munkásságát, mára viszont letisztult geometria inspirálja. Bár hozzá kell tenni, hogy az infantilis kiegészítők akkora sikert arattak, hogy még Katy Perry is fülébe akasztotta. 
A tervező egyébként Berlinben él és miközben azt gondolnánk, hogy Budapestnek van mit fejlődnie, hogy olyan impulzív és sokszínű legyen, mint a német főváros, addig Szilvi szerint nem Budapestnek kell úgymond Berlinernek lennie, hanem pont fordítva.










Hogy került Katy Perry fülébe a fülbevalód?

Véletlenül. A Fókusz készített vele interjút és adták neki ajándékba a fülbevalót. A Fókuszosok meg gondolom valamelyik boltban vették, ahol árulják a cuccaim.



Szóval, azt olvasom, hogy Berlinben élsz...Egyébként hogy-hogy ott élsz? Berlin egy nagyon impulzív város minden szempontból, de főleg a művészet terén. Mennyire hatott rád a város az emberek a tervezésnél?

Pont ezért esett Berlinre a választás. Kevésbé zsúfolt és sokkal élhetőbbnek tűnt számomra, mint London, bár nagyon szívesen élnék Londonban is, ha úgy adódik. Mivel ott élek sokkal nehezebb megfogalmazni, hogy miben is hat rám a város. Az biztos, hogy 


a geometrikus ékszerek nem jöhettek volna létre úgy, hogy nem ebben a környezetben vagyok. Imádom a hatalmas tereket, de nagy hatással volt rám az emberek öltözködése, és az enteriőrök - legyen az akár egy bolt, étterem, vagy kávézó.


Bevallom nekem jobban tetszenek a mostani munkáid, mint a régebbiek például a muffinos fülbevaló (bár biztosan ezeknek a vicces ékszereknek is van célközönségük) hogy-hogy geometriai formák felé fordultál?

Pár évvel ezelőtt még az összes füzetem sarkára kis csigavonalakat és kacskaringókat rajzoltam. :) Aztán az iskolában, ahol elkezdtem ötvösnek tanulni, folytatódott ez a vonal, hiszen szecessziós vagy hasonló stílusú ékszereken gyakoroltuk a különböző feladatokat. Iskolát váltottam, itt pedig enyhén szólva sem volt "trendi" a szecesszió. Lassan elmaradtak a kacskaringók a füzetek széléről, és azt vettem észre, hogy az ékszereim inkább alap geometrikus formákhoz közelítenek, minden tervezést az alapvető formákból indítok el, és lassan a hideg ráz mindentől, ami nem letisztult és minimál. Ez persze sokat finomodott az utóbbi időben. :) De az ötvös ékszereimre az elmúlt pár évben inkább ez a letisztultság volt a jellemző, és most ezt sikerült megvalósítanom az új kollekcióban is. A mostani ékszereimben sokkal inkább magamra találtam... de hát az első sütis fülbevalók lassan 5 éve készültek, az alatt én is rengeteget változtam. 








Milyen anyagokkal dolgozol? Mennyi idő egy-egy ékszer elkészítése? 

Alapvetően ötvösként végeztem, ráadásul szeretek kísérletezni az anyagokkal. Talán ezért is van annyi különböző kollekcióm a süthető gyurmától vagy az ezüsttől elkezdve a műgyantán át egészen a fáig. Mostanában igyekszem inkább a geometrikus kollekcióra koncentrálni, ehhez többnyire fát, akrilfestéket és bőrt használok. 
A készítési időt elég nehéz megtippelni, ugyanis általában párhuzamosan készülnek az ékszerek: amíg az egyik szárad, elkezdek festeni egy másikat, és így tovább. Rengeteg idő megy el például olyan lényegtelennek tűnő, de fontos műveletekkel, mint az ékszerek és az ékszeralapok előkészítése a ragasztáshoz. 
Van kedvenced az ékszereid közül? Melyik és miért?

Most épp a geometrikus ékszerek, nem meglepő módon. :) A sütis ékszerek óta ezeknél érzem azt először, hogy létre tudok hozni belőlük kollekciót, hogy megunhatatlan, és végtelen lehetőség áll még előttem. Imádok játszani a színekkel, folyamatosan újabb formákkal bővül a kollekció, egyszerűen tényleg megunhatatlan. És jelenleg ezekkel tudok leginkább azonosulni a munkáim közül is. 
(Az ötvös ékszerek kicsit más téma, mindegyik elkészült darab egy kicsit a "szívem csücske". Ezeket teljesen külön is kezelem a sütis/geometrikus, egyéb sorozatban készített ékszereimtől, hiszen mind egy-egy, különálló darab.)




Mit jelent a Theia név? Miért ezt választottad márka névként?

A Theia nevet azóta használom nicknévként, hogy először az Internet elé ültem - úgy 10 évvel ezelőtt. Akkor teljesen véletlen volt a választás: kellett egy e-mail cím, tesóm pedig random kinyitotta a görög mitológia könyvet, és rábökött a Theia-ra, ami azonnal megtetszett. Theia a görög mitológiában egyébként titán, a Hajnal, a Nap és a Hold anyja. Amikor ékszereket kezdtem készíteni és kellett hozzá egy név, egyértelmű volt, hogy ezt fogom használni.
Berlinhez képest Budapest hol tart az egyedi tervezésű cuccok és a design terén? Mit tanácsolnál az itthon élő designereknek, min változtassanak? (ha kell egyáltalán bármiben változtatni, vagy fejlődniük)

Lehet, hogy ez egy kicsit merész... de megfordítanám a kérdést: Budapesthez képest Berlin hol tart a design terén? :) Szerintem egy-egy magyar dizájnvásár vagy dizájnbolt sokszor színvonalasabb, mint amit Berlinben láttam. Ugyanakkor nehéz az összehasonlítás, hiszen míg itthon sok tervezővel csak vásárokban van mód személyesen találkozni, Berlinben a legtöbb művésznek saját boltja, showroomja van, nem járnak vásározni, nem adják be más boltokba a munkáikat. Ha csak a vásárokat hasonlítanám össze, vagy akár a dizájnboltok kínálatát, azt mondanám, hogy Budapest sokkal izgalmasabb. Az itthoni tervezők nagyon kreatívak és szuper dolgokat hoznak létre, szerintem semmivel sem vagyunk lemaradva Berlinhez képest. Ha valamiben Magyarország fejlődhetne, az az emberek nyitottsága, az empátia és az optimizmus - de ez nem feltétlen csak a dizájnra értendő. :)
Jövőbeni tervek?

Szívesen tanulnék még formatervezést, meglátjuk, mi lesz ebből a jövőben. A geometrikus kollekciót is szeretném bővíteni, nem feltétlen csak ékszerekkel... illetve van még egy csomó megvalósítatlan ötvösékszer tervem is, remélem ők is alakot öltenek hamarosan!